Sinds een aantal weken volg ik een opleiding om een online trainingsprogramma te maken. Een stevige, maar ook interessante en prikkelende klus. Omdat ik daardoor ‘gedwongen’ wordt om na te denken waarom en hoe ik denk bij te kunnen dragen aan de kwaliteit van het onderwijs.
Ik ben er aan begonnen omdat ik het idee heb, dat ik ook via de digitale weg directies zou kunnen ondersteunen en inspireren bij het vormgeven van de kwaliteitszorg op hun eigen school. Door input te geven waarmee je verdieping kan aanbrengen in die kwaliteitszorg. Net dat laagje dieper aan te boren zodat je meer waarde haalt uit je kwaliteitszorg.
Maar, toegegeven, het is een proces van zoeken en schaven naar de juiste vorm en inhoud.
Qua vorm is het voor mij al wel zeker dat er ook altijd ruimte moet blijven voor de persoonlijke ontmoeting. Want juist in het sparren over de eigen praktijk zitten soms de mooiste leermomenten.
Maar ik ben er inmiddels ook achter dat online leren het stadium voorbij is dat het alleen maar statische lessen zijn. Er zijn zo vele interactieve en creatieve vormen mogelijk. Veel meer dan ik in eerste instantie had kunnen bedenken. Het idee is al geboren om bijvoorbeeld lunchtafelgesprekken te voeren over diverse thema’s die haken aan kwaliteit.
Qua inhoud leg ik graag mijn oor te luisteren bij het veld. Vind je het leuk om hier een boom over op te zetten mail me dan, dan kom ik graag langs. Maar ontbreekt de tijd of is het niet het juiste moment dan help je me al wel enorm door deze enquête in te vullen. Ik verzamel zoveel ervaringen om daar op af te kunnen stemmen met de inhoud van het programma.
Ook ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen.
Posted By
MarjanV
Categories
Kwaliteitszorg, Schoolbreed nieuws
Tags
kwaliteitszorg